کاظم کلب خانی در گفتوگو با ایبِنا درباره الزام به استفاده از رمز دوم پویا در تراکنشهای اینترنتی بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان با بیان این مطلب، اظهار داشت: بیشترین تراکنشها در صنعت خُردهفروشی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان است و سبد متوسط خرید مشتریان در خریدهای اینترنتی این صنعت نیز عددی حول و حوش ۱۰۰ هزار تومان است. هرچند رمز پویا در درصد خریدهای سوپرمارکتی تأثیر نداشته است
مدیرعامل فروشگاه اینترنتی اُکالا توضیح داد: اما صنعت خرده فروشی فقط منحصر به سبدهای خرید خرد و زیر ۱۰۰ هزار تومان نیست، در قسمت فروشهای سازمانی و خریدهای بالای ۱۰۰ هزارتومان که بخشی از مشتریان اکالا را نیز تشکیل میدهد، تاثیر خود را هرچند اندک گذاشته است چرا که در این روزها اکالا نیز مانند هر کسبوکار اینترنتی دیگری میزان پرداخت در محل بیشتری نسبت به پرداخت آنلاین داشته است که این مورد بر روندهای حسابرسی سازمان هزینه اضافی باقی میگذارد.
وی ادامه داد: رمز دوم پویا باعث کاهش شمار فیشینگ در خریدهای اینترنتی خواهد شد و برداشتن الزام برای تراکنشهای کمتر از ۱۰۰ هزار تومان نیز عددی نیست که ریسک بالایی داشته باشد و هکرها نیز بدنبال سوء استفاده از آن باشند. هرچند این الزام برای تراکنشهای بیشتر از این رقم ضرورت داشت.
کلبخانی خاطرنشان کرد: الزام به استفاده از رمز دوم پویا نیاز به فرهنگسازی بیشتری از سوی رسانهها و بانکها دارد و طبیعی بود که همزمان با اجرای این سیاست، پرداختهای آنلاین تا حدودی تحت تاثیر قرار بگیرند و کسب وکارهای اینترنتی از قبل برای این موضوع تدابیری را اندیشیده بودند.
وی ادامه داد: مجله اینترنتی اُکالا نیز با انتشار مطالب آموزشی در این حوزه برای اطلاع رسانی کاربران خود اقدامات لازم را از همان روزهای اول انجام داده است. این دست از آموزشها منوط به پروتکلهای اجرایی بانکهاست و در راستای اطلاع رسانی دقیقتر به مشتریان صورت گرفته است. همچنین بخش پشتیبانی اکالا همواره پاسخگوی مشتریان خود به صورت تلفنی و آنلاین نیز بوده است.
وی با بیان اینکه آوردهها و دستاوردهای اجرای رمز دوم پویا از معایب آن بسیار بیشتر است، اظهار داشت: تراکنشها در صنعت خُردهفروشی بسیار بالاست و همواره ما با معضل فیشینگ روبهرو بودیم و با اجرای این سیاست از سوی بانک مرکزی، به نظر میرسد که فیشینگ به سمت صفر شدن حرکت کند.
این فعال کسب وکارهای اینترنتی ادامه داد: ما همواره مشتریان خود را برای خریدهای اینترنتی احراز هویت میکنیم تا مشکلی از بابت تراکنشها به وجود نیاید اما به طور حتم با اجرای این سیاست، شاهد کاهش سوءاستفاده از کارتهای بانکی و همچنین فیشینگ و کلاهبرداری خواهیم بود. این امر مطلوب هر کسبوکار وابسته به اینترنت است اما به شرطی که لزوم استفاده از رمز دوم و فراگیری آن افزایش یابد و به این عهده بانکهاست که روند دریافت و فعالسازی را تسهیل کند. تسهیل هم در دریافت و فعالسازی اولیه که در بسیاری از بانکها احتیاج به مراجعه حضوری دارد و هم در زمینه نرم افزارهای ارائه دهنده رمزهای پویا.
وی در رابطه با مواردی که میتوان در رابطه با تسهیل فرایند دریافت رمز دوم پویا عنوان کرد: ایجاد نرم افزاری جامع که همه کارتهای عضو شتاب را شامل شود، میتواند کمک کننده باشد. مانند دستگاههای ATM که همه بانکهای عضو شتاب را تحت پوشش قرار داده است، اگر نرم افزار جامعی در خصوص ارائه این رمز به مشتریان ایجاد شود، بسیاری از موانع و مقاومتها برای فعالسازی این رمز کاهش پیدا میکند چرا که اگر هر فرد به صورت میانگین دارای ۳ کارت بانکی متفاوت باشد برای گرفتن رمز پویا احتیاج به نصب به سه نرم افزار متفاوت در تلفن همراه خود دارد.
کلبخانی با تاکید مجدد بر روی فرهنگسازی برای خریدهای اینترنتی و استفاده از رمز دوم یکبار مصرف تصریح کرد: رمز دوم پویا اتفاق خوبی است و حتما محاسن آن بیش از معایبش است و باید این موضوع را در افکار عمومی جا انداخت. اکالا به عنوان بزرگترین سوپرمارکت اینترنتی کشور در رابطه با تغییرات شبکه بانکی کشور که به منظور بهبود روندها و کاهش کلاهبرداریها صورت گرفته است با ارایه آموزشهای نحوه استفاده به کاربران خود در این راستا قدم برمیدارد.